Jak chronić wzrok w cyfrowym świecie? Cyfrowe zmęczenie wzroku – symptomy i konsekwencje.

Mgnienie oka trwa zaledwie 300 milisekund. Ta króciutka chwila jest jednak niezbędna dla zachowania dobrego wzroku. Gdy mrugamy zbyt mało, prowadzi to szybko do cyfrowego zmęczenia wzroku. Powodują je ekrany urządzeń, które tak lubimy, a chronią przed nim dobre praktyki i sprawdzone soczewki.

Jeśli należycie do tej połowy Polaków, która nosi okulary lub soczewki, prawdopodobnie ten problem zagraża wam w mniejszym stopniu niż pozostałym. Zapewne macie wyrobiony nawyk troski o swoje oczy. Nie tylko regularnie badacie sobie wzrok, ale wiecie też, jak go niepotrzebnie nie przemęczać. Pewnie umiecie też w porę rozpoznać u siebie symptomy cyfrowego zmęczenia oczu. Dla tych, którym sprawia to kłopot, mamy kilka rad i podpowiedzi.

Dlaczego ekrany robią nam krzywdę?

Kilka lat temu w USA w obiegu pojawił się zwrot “second screen” czyli “drugi ekran”. Opisuje się nim oglądanie telewizji połączone z pogłębianiem na bieżąco swojej wiedzy przez wyszukiwanie w telefonie lub na tablecie. To zjawisko pokazuje, że tak bardzo oswoiliśmy się z obecnością ekranów wokół nas, że jeden więcej nie robi nam wielkiej różnicy. Tymczasem wystarczą dwie godziny wpatrywania się w ekran komputera, tabletu czy smartfona, by zacząć odczuwać dyskomfort związany z cyfrowym zmęczeniem oczu, a 90 proc. dorosłych osób spędza w ten sposób dużo więcej czasu. Odczytywanie obrazu z wyświetlacza wymaga od oka więcej wysiłku niż podczas gotowania obiadu czy spaceru przez las. Przez to mruga ono rzadziej niż normalnie i jest słabiej nawilżone, a więc suche i podrażnione. A to w efekcie prowadzi do gorszego widzenia.

Symptomy cyfrowego zmęczenia wzroku

O ile nie uzbroicie swoich oczu w nawilżające soczewki takie jak iWear Oxygen Relax, stworzone do korzystania z urządzeń cyfrowych, po kilku godzinach pracy na komputerze możecie zaobserwować u siebie suchość oka, która z czasem przeradza się w szczypanie czy nawet ból oczu. Spójrzcie wtedy w lustro. Jeśli wasze oczy będą zaczerwienione, oznacza to, że zasłużyły na przerwę. Rozejrzyjcie się po pokoju. Czy przedmioty, na których próbujecie skupić wzrok nie wydają się rozmazane? A czy po oderwaniu się od komputera zdaliście sobie sprawę z bólu pleców, karku lub głowy? Można próbować uśmierzyć go środkami przeciwbólowymi, a gdy oczy nieco ochłoną, wrócić do przerwanej pracy. Zapewne jednak zauważycie, że po krótkim czasie objawy powracają. Jeśli nie chcecie, by cyfrowe zmęczenie wzroku odebrało wam możliwość funkcjonowania, nauczcie się, jak sobie z nim radzić.

Jak chronić swoje oczy?

Przyczyną cyfrowego zmęczenia wzroku jest najczęściej wielogodzinne czytanie z ekranu komputera lub innego urządzenia, jednak często sami przyczyniamy się do jego nasilenia. Siedzimy w nieodpowiedniej pozycji, patrząc na monitor ze zbyt dużej odległości i pod niewłaściwym kątem. Zadbanie o ergonomię pracy spowoduje, że zmęczenie wzroku pojawi się później. Pamiętajcie też o takim ustawieniu komputera, by od monitora nie odbijało się słońce ani inne refleksy świetlne. Warto zadbać też o ustawienia wyświetlania. Maksymalna jasność i duży kontrast na pierwszy rzut oka wydają się odpowiednie, ale przy długotrwałej pracy drażnią oczy. Spróbujcie też powiększyć czcionki w programach, na których pracujecie. Może zepsuje to design niektórych aplikacji, ale sprawi, że oczy o ułamek szybciej rozpoznają skanowany obraz. Da im to dodatkowy czas na mruganie, czyli regenerację.

Naturalnie człowiek mruga od 15 do 20 razy na minutę. Oko zostaje wtedy nawilżone i nie wysusza się. Przy pracy z komputerem częstotliwość mrugnięć spada. Pamiętajcie o tym i mrugajcie jak najczęściej, albo wymuszać na sobie regularne przerwy dla oczu. Jeśli nie potraficie wypracować tych zdrowych nawyków, powinniście pomyśleć o soczewkach dla osób spędzających dużo czasu w cyfrowym świecie.

Soczewki iWear Oxygen Relax przez nałożenie na siebie wielu asferycznych powierzchni zmniejszają obciążenie akomodacyjne oka. Dzięki temu, choć zaprojektowano je do pracy z urządzeniami cyfrowymi, nie musicie zakładać ich specjalnie do komputera. Świetnie sprawdzają się też, gdy przeniesiecie wzrok na dalekie obiekty i zapewniają wysoki komfort widzenia przez cały dzień.

Kup iWear Oxygen Relax